Normaal omgaan met eten

Kan jij normaal omgaan met eten?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden zul je natuurlijk eerst moeten weten wat ‘normaal’ is. Normaal omgaan met eten is voor mij als we het hebben over onze dagelijks eetgedrag en eetgewoonten.

Voor mij komt ‘normaal’ eetgedrag voor in alle soorten en maten. Het kan per persoon verschillen en hierbij is niks goed of fout. Je kunt denken aan:

  • 4 blokjes chocola per dag
  • Nooit ontbijten
  • Elke dag ander aantal maaltijden eten
  • 1 glas wijn in de avond
  • Je yoghurt vol strooien met toppings
  • Enzovoorts

Allemaal ‘normaal’…

En ook als het aankomt op verschillende voedingsmiddelen en/of diëten, zoals:

  • Paleo
  • Vegetarisch
  • Plantaardig
  • Enzovoorts

Allemaal ‘normaal’…

1 ding wat ‘normale’ eters allemaal gemeen hebben, is dat ze kunnen omgaan met interne signalen (zoals bijvoorbeeld hongergevoelens) en dagelijkse energiebehoeftes (die aansluiten bij het doel dat ze hebben).

Het komt neer op: het grootste gedeelte van de dag ‘de controle’ hebben over je eetgedrag.

Voor veel mensen is ‘normaal’ dus aardig ver te zoeken. Ook voor mij was ‘die controle’ 22 jaar er niet!

Maar er is meer…

‘Normaal eten’ is mindset

‘Normaal’ omgaan met eten is en blijft voor veel mensen nog steeds behoorlijk lastig.

Dit komt vaak door verkeerde eetgewoonten, een verkeerd beeld hebben van het eten en (vr)eten als reactie op onaangename gevoelens.

Het belangrijkste is dat je je bewust bent van de dingen die je in je mond stopt en waaróm je dat doet.

Ik heb wat punten bedacht, waarmee jij kan controleren of je ‘normaal’ met eten omgaat en/of je misschien iets kunt/wilt verbeteren:​

‘Normale’ eters zien voeding niet als ‘goed’ of ‘slecht’

Ze zien voeding gewoon als voeding. Elke dag heb je een bepaald aantal calorieën nodig. Voeding zorgt voor de energie & plezier die je lichaam van de juiste voedingsstoffen voorziet.

Voeding is dus ‘goed’ en ‘minder goed’ door de energie en voedingsstoffen die het oplevert voor je lichaam.

‘Normale’ eters denken niet (te)veel na over voeding

Ze plannen en bereiden maaltijden wel om ervoor te zorgen dat ze makkelijker ‘goede’ keuzes maken, maar zijn niet de hele dag bezig met aan eten denken.

‘Normale’ eters denken niet te weinig na over voeding die ze eten

‘Normale’ eters eten met volledige focus, zijn redelijk bewust van hun voedingskeuzes en weten hoe die zich daarbij laten voelen. Ze eten niet te snel en genieten ervan.

‘Normale’ eters begrijpen dat voedingskeuzes fitness, prestatie en gezondheid beïnvloeden

Als ‘normale’ eters hun prestaties willen verbeteren, kijken ze eerst of ze hun dagelijkse voedingskeuzes kunnen verbeteren. Toch denken ‘normale’ eters niet aan een ‘perfect’ voedingspatroon, want dit zal uiteindelijk ervoor zorgen dat het teveel wilskracht kost om het ‘vol te houden’.

‘Normale’ eters genieten van hun eten, maar gebruiken eten niet als emotionele troost

‘Normale’ eters eten met passie en plezier, maar weten hun eigen grenzen te trekken.

Ze weten dat ze voeding niet moeten gebruiken als troost of afleiding om andere (emotionele) gevoelens (tijdelijk) te onderdrukken.

‘Normaal’ eetgedrag

​’Normaal’ eetgedrag gaat vanzelfsprekend samen met de juiste mindset.

‘Normale’ eters eten wanneer ze honger hebben (of kiezen er bewust voor om die honger te negeren)

Normale eters weten wat honger is (geen trek of zin hebben in iets) en kunnen hier op een juiste manier mee omgaan.

‘Normale’ eters kiezen ervoor om een bepaald voedingsproduct wel of niet te eten als ze ernaar verlangen

Vaak denken ‘normale’ eters: “Oh, ik heb nu echt zin in…”. Dan kiezen ze er bewust voor om dit wel of niet te eten.

Als ze ervoor kiezen om het te eten, zal dit altijd zijn in een kleine hoeveelheid (denk aan 2 blokjes chocolade in plaats van een hele reep). ​

‘Normale’ eters kiezen er zelf voor om een flinke hoeveelheid te eten bij een verlangen

Het verlangen kiest niet voor hem/haar.

‘Normaal’ eetgedrag is best lastig

Als je de bovenstaande punten allemaal hebt doorgelezen, heb je waarschijnlijk gedacht dat een ‘normaal’ eetgedrag makkelijker is gezegd dan gedaan.

Het is natuurlijk ook heus wel lastig om dagelijks al die lekkere verleidingen te weerstaan of om juist niet te streng voor onszelf te zijn.

Het is niet verstandig om na het lezen van voorgaande punten met een alles-of-niks gedachte jezelf te transformeren tot een ‘normale’ eter. Ik heb daarom de volgende tip voor je:

Kijk welke punten je op wekelijkse basis al voor 70-80% van de tijd doet, want vaak doe je al meer dingen ‘goed’ dan je denkt. Kies vervolgens 1 punt uit die je wilt toepassen de komende week en kijk hoe dit je bevalt.