Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

article content

2 belangrijke mindset verschuivingen als gewichtsverlies je doel is

Heb je ooit gehoord dat succes gaat over een positieve mindset? Helaas werkt een positieve mindset alleen niet voor het stoppen met emotie eten, of voor het verliezen van gewicht.

De meeste mensen die gewicht willen verliezen, zijn enthousiast over hun doelen. Ze maken een eetschema, nemen een abonnement op de sportschool en doen alles goed als het gaat om inspiratie en motivatie. En juist daarom slagen ze er niet in!

Ze zijn wel in staat om te zien hoe het mogelijk is om hun doelen te bereiken. Ze kunnen het zelfs voor zich zien dàt het gebeurt. Maar diep vanbinnen geloven ze niet ècht dat het eigenlijk kan gebeuren.

Het is handig om een positieve mindset te hebben, maar alleen dàt zal geen wezenlijke verandering creëren. Het gaat erom om de gedachten die je tegenwerken, kwijt te raken.

Het komt allemaal neer op deze twee belangrijke verschuivingen in je mindset:

2 belangrijke mindset verschuivingen

  1. Twijfels opruimen. Je twijfelt bijvoorbeeld dat je lichaam kàn veranderen, omdat oude diëten en regimes niet werkten.
  2. Angsten kwijtraken. Beschermd je overgewicht jou tegen iets? Zal je je bijvoorbeeld kwetsbaar voelen als je aandacht krijgt over je lichaam?

Laten we op beide in detail ingaan. Als je je twijfels wilt opruimen en/of angsten wilt kwijtraken over je (on)vermogen om je doelen te bereiken, dan moet je drie dingen doen:

#1. Identificeer je twijfels en/of angsten

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar veel mensen ervaren twijfel en/of zijn angstig zonder zichzelf af te vragen waarom ze zich zo voelen of waar de bron van twijfel en/of angst vandaan komt.

Je moet duidelijk worden over de specifieke twijfels en/of angsten die je jezelf vertelt. Veel voorkomende zijn: “Ik heb alles geprobeerd, waarom zou dit werken?“, “Mijn lichaam is gewoon anders dan die van anderen. Ik moet er veel meer voor doen.” of “Ik ben bang om gezond te gaan eten. Mag ik dan nooit meer chips of chocolade eten?

Luister naar je gedachten; ze zullen je alles vertellen wat je moet weten.

#2. Stel vragen over je twijfels en angsten

Waarom denk je dat?” “Is dit waar?

Als eerste moet je nu erachter komen waar de twijfel en/of angst oorspronkelijk vandaan kwam.

Heb je echt altijd in alles je best gedaan? Geloof je werkelijk diep in je hart dat jouw lichaam anders is dan die van anderen en onmogelijk kan veranderen? Wie zegt dat jij nooit meer een beetje chips of een paar stukjes chocolade zou mogen eten?

#3. Lever bewijs dat je twijfel en/of angsten ontkrachtigt

Nu je begrijpt wat de bron van je twijfel en/of angst is en waar het vandaan komt, heb je de kans om ze te veranderen in een ander positieve mindset.

Bijvoorbeeld, als je denkt dat je alles hebt geprobeerd, realiseer je je nu misschien dat je eetschema’s of gezondheidsprogramma’s alleen doordeweeks volgde en nooit gedurende het weekend.

Of misschien zie je in dat jouw lichaam net als ieder ander lichaam is. Natuurlijk is elk lichaam uniek, maar ook jij moet gewoon de tweede boodschap op het toilet doen en kan een blindedarmontsteking krijgen, haal je essentiële voedingsstoffen uit groente en fruit en verlies je gewicht als er minder energie binnenkomt dan eruit gaat.

Waarom werkt dit?

Als je elke twijfel en/of angst die in je gedachten omhoog komt, afwijst, dan weet je onbewuste dat je je doelen ècht kunt realiseren.

Welke twijfel(s) en/of angst(en) ervaar jij? En hebben deze 2 verschuivingen van je mindset hierbij geholpen? Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “2 belangrijke mindset verschuivingen als gewichtsverlies je doel is

Plaats een reactie


*