Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

10 Troostende gewaarwordingen die het lichaam tot rust brengen en ontspannen

Veel emotionele eters zijn eigenlijk op zoek naar een manier om zich te ontspannen. Een hamburger of een ijsje eten werkt ontspannend en wordt door het lichaam als prettig ervaren.

Gelukkig zijn er veel gezondere manieren om je zenuwen en lichaam te ontspannen en kalmeren, waar geen eten bij komt kijken. Als je je meer bewust bent van je lichaam, kun je beter voor jezelf zorgen,

Je lichaam is gelukkig een van de beste, van nature gegeven instrumenten die je hebt om te leren omgaan met de drukte en stress van het leven van alledag.

Er zijn tal van gezonde manieren om je lichaam tot rust te brengen en te ontspannen.

In de oefeningen hieronder maak je kennis met ontspanningstechnieken en oefeningen, yoga en manieren om je zintuigen te verwennen. Door je lichaam tot rust te brengen, train je ook je geest om zich minder reactief op te stellen tegenover stress.

Stress en een ontspannen lichaam

Je lichaam leidt vaak het meest onder stress en stresseten. Mensen die chronisch gestrest zijn, zijn hiervan het levende bewijs. Ze zijn doorgaans vaker verkouden, omdat ze weinig weerstand hebben en hun haar wordt sneller grijs.

Mensen die zich snel overweldigd of overbelast voelen verliezen gewicht of komen juist veel aan. Hier komt nog bij dat het lichaam van mensen die chronisch gestrest zijn, dit gewicht vasthoudt door het op te slaan rond de buik.

De gevolgen van stress op het lichaam geven redenen genoeg om naar gezonde manieren te zoeken om jezelf te troosten, in plaats van jezelf mogelijk veel schade te berokkenen door emotioneel eten.

Laten we eens kijken naar wat stress met je lichaam kan doen. Doorgaans worden de hypothalamus, de hypofyse en bijnieren geactiveerd, wanneer je bedreigd wordt of in gevaar bent. Het lichaam krijgt een teken dat het de stresshormonen cortisol en adrenaline en de neurotransmitter norepinephrine moet produceren. Deze stoffen veroorzaken de vecht- of vluchtreactie die je lichaam op scherp zet, zodat je met deze bedreigende situatie om kunt gaan.

Deze complexe reactie beïnvloedt je lichaam op vele manieren. Je verlangen naar eten om zo energie op te slaan is een van die manieren.

Misschien is het je opgevallen dat je verlangen naar zoetigheid, vet en zout eten groter is wanneer je onder druk staat. Dit komt doordat je lichaam probeert om de balans tussen je hormonen en neurotransmitters snel en op natuurlijke manier te herstellen.

Als de stress aanhoudt en je lichaam niet in staat is om het natuurlijke evenwicht te herstellen, dan zendt je lichaam signalen naar je hersenen met de boodschap dat het een manier moet zien te vinden om de balans te herstellen.

Vaak doe je dit door naar eten te zoeken dat je neurotransmitters en stresshormonen weer op orde brengt en je een tijdelijke energiestoot geeft.

Als je weet te kalmeren, nemen de lichamelijke en chemische stressreacties af. Daarom heeft de manier waarop je met stress omgaat een directe invloed op je lichaam. Als je je lichaam tot rust weet te brengen, kun je het evenwicht op een natuurlijke manier herstellen, nadat je overspoeld bent geweest door stresshormonen en daarna ook je eetlust onder controle kan krijgen.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “10 Troostende gewaarwordingen die het lichaam tot rust brengen en ontspannen

Plaats een reactie


*