Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

10 manieren om jezelf te troosten met afleiding

Bij stress en emotioneel eten kunnen mindfulnesstechnieken je helpen om met een open en nieuwsgierige blik je aandacht te richten op het probleem waar je mee worstelt.

Soms wordt gedacht dat ‘afleiding’ precies het tegenovergestelde is van ‘mindfulness. Maar in deze context bedoel ik met afleiding iets heel anders. Afleiding, wanneer je wilt gaan stresseten of emotioneel eten, houdt in dat je je aandacht actief op iets anders richt dan eten.

Als je jezelf afleidt, probeer je niet bepaalde gevoelens te vermijden of ontvluchten, zoals wanneer je gedachteloos handelt. Jezelf afleiden betekent dat je je aandacht uit strategische overwegingen verlegt van een emotioneel beladen situatie naar een meer neutrale handeling.

Afleiding helpt helemaal goed wanneer je nog geen lichamelijke honger hebt. Je geest met iets anders bezighouden, kan je helpen minder verstrikt te zijn in negatieve emoties. Door jezelf af te leiden doe je als het ware een tapje terug en neem je de tijd om waar te nemen wat je voelt.

Soms kan afleiding je ook letterlijk bij voedsel vandaan halen. Wanneer je aan het zwemmen bent, kun je nou eenmaal niet in de koektrommel graaien. A;s je actief bezig bent, verdwijnt de mogelijkheid tot eten.

Afleiding helpt veel beter wanneer het plaatsvindt voordat je gaat eten, dan terwijl je aan het eten bent. Besef dat afleiding terwijl je eet er juist voor kan zorgen dat je nog meer gaat eten. (Bellisle and Dalix 2001). Om deze reden is tegelijkertijd lezen (of tv-kijken) en eten geen goed idee.

Het soort afleidingstechnieken dat in de oefeningen hieronder aan de orde komen, kun je toepassen zodra je beseft dat het verlangen naar emotioneel eten de kop opsteekt.

 

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “10 manieren om jezelf te troosten met afleiding

Plaats een reactie


*