Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

10 mindfulness-meditatieve technieken

Mindfulnessmeditatietechnieken zijn een grote hulp wanneer je een sterke drang tot emotie eten voelt. Besef wel dat deze vaardigheden de begeerte en/of het emotionele ongemak niet volledig uitwissen. Wanneer je in staat zou zijn om ieder verlangen naar eten uit je leven te bannen, dan zou je dit inmiddels al hebben gedaan.

Maar mindfulnesstechnieken kunnen je wel helpen om de drang tot het verlangen naar emotioneel eten te verminderen.

Aandachtig aanwezig zijn

‘Aandachtig aanwezig zijn’ is een manier van denken. In wezen komt het erop neer op heel erg alert zijn in het moment, vanuit een open-niet oordelende houding.

Vaak worden we door eten aangetrokken en zijn we ons niet bewust van de redenen. Wanneer we even een pas op de plaats maken en aandacht schenken aan datgene wat ons begeerte naar eten aanwakkert – zeker wanneer we geen honger hebben -, dan krijgen we meer grip op de mogelijkheden om met deze begeerte om te gaan.

Aanvaard je begeerte

De opdracht bij dit hoofdstuk is: gebruik de kracht van je geest – op een nieuwe manier – om je volledig bewust te worden van je drang om te eten.

Stop met het mentaal verdringen van je begeerte en met jezelf te straffen, omdat je eten gebruikt om jezelf te verdoven, maar aanvaard je verlangen ernaar.

Leer je begeerte kennen, onderzoek die met een leergierige, maar kritiekloze blik!

Dit gaat misschien in tegen je intuïtie, maar wanneer je het toch doet, dan ga je begrijpen waarom jij troost zoekt. Alleen dan kun je de passende, rustgevende handelingen kiezen die je net zoveel – zo niet meer – troost bieden als eten.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “10 mindfulness-meditatieve technieken

Plaats een reactie


*