Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

10 manieren om jezelf te troosten met relaties

Contact zoeken met vrienden en familie is veel dankbaarder en gezonder dan de troost die eten je kan bezorgen (Freeman and Gil 2004).

Het is wel zaak dat je een gezond contact met hen krijgt en de steun die je nodig hebt. Vriendelijke, ondersteunende woorden van een troostende vriend(in) kunnen hèt verschil maken tussen een flinke schranspartij en tot rust komen zonder ook maar een hap stresseten.

Hieronder vind je gezonde manieren om contact te leggen met mensen bij wie je je op je gemak voelt en die je troost kunnen bieden. Wees niet bang om in stressvolle tijden van deze relaties gebruik te maken.

Het is niet erg als je niet heel veel vrienden hebt of van nature nogal introvert bent. Het gaat niet om het aantal mensen, het zijn de kwaliteit en de diepte van een relatie die helend kan werken.

Er zijn veel verschillende manieren waarop je zulke ondersteunende contacten kunt leggen.

Belangrijk is dat je met de juiste mensen contact zoekt en dat je mensen, die nogal ‘giftig’ kunnen doen, vermijdt. Onder de laatste vallen de vrienden en familieleden die je een schuldgevoel aanpraten door je dingen te laten doen die je eigenlijk niet wilt. Zij bezorgen je een rotgevoel, doordat ze superkritisch zijn of doordat ze zeggen dat je niet goed genoeg bent. Misschien kun je deze mensen niet helemaal uit je leven bannen, maar de tijd die je met hen doorbrengt en de hoeveelheid ‘gif’ die je in je leven toelaat, heb je wel zelf in de hand.

Je moet een goede balans zien te vinden tussen jezelf troosten en troost zoeken bij anderen.

Vrienden en familieleden kunnen je nuttige inzichten geven, je aanmoedigen en met positieve woorden ondersteunen. Maar je moet ook weten hoe je jezelf kunt kalmeren wanneer je alleen bent. En je wilt je vrienden ook niet overbelasten door voortdurend een beroep op hen te doen.

In de onderstaande manieren leer je ook hoe je de troost die je in het verleden gekregen hebt van mensen die om je gaven in het heden kunt benutten. Met andere woorden: maak je niet druk als je alleen woont of ver weg van de mensen die om je geven. Een aantal van de vaardigheden die je leert, kun je ook gebruiken als je helemaal alleen bent.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “10 manieren om jezelf te troosten met relaties

Plaats een reactie


*