Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

article content

Welk risico’s kleven aan snel afvallen?

Snel afvallen is een normaal verlangen als je overtollige kilo’s kwijt wilt. En dit is gelijk de verklaring van al die crashdiëten, zoals bijvoorbeeld het soepdieet, het fruitdieet, het Dukandieet, het yoghurtdieet, het ziekenhuisdieet, het sapdieet, enzovoorts. We willen een snelle oplossing.

Als gediplomeerd gewichtsconsulente, mental coach en ervaringsdeskundige, begrijp ik dat verlangen. Maar in tegenstelling tot geleidelijk gewichtsverlies, kan snel afvallen gevaarlijk zijn.

En niet te vergeten…uiteindelijk zelfs contraproductief zijn als het gaat om het verliezen van ongewenst vet. Maar hoe?

Wat is het verschil tussen het verliezen van 10 kilo in twee weken versus twee maanden? Veel!

Het eerst risico van snel afvallen: uitdroging

Bij snel afvallen met behulp van een of ander crashdieet, is het verlies eigenlijk voornamelijk water. Je verliest wel wat lichaamsvet, maar verlies je voornamelijk essentieel vocht.

Uitdroging veroorzaakt niet alleen onaangename lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, hoofdpijn en obstipatie. Als het voor een langere periode duurt, kan het mogelijk leiden tot meer ernstige problemen, zoals de vorming van nierstenen of zelfs een verminderde nierfunctie.

Ik neem aan dat dergelijke lichamelijke gezondheidsklachten niet de bedoeling was, toen je besloot gewicht te gaan verliezen, toch?!

Het tweede risico van snel afvallen: je lichaam raakt uit balans

Je lichaam past zich continue aan de kleine veranderingen om alle lichamelijke processen goed te laten verlopen. Maar er zijn gevallen waarbij de verandering te snel en te drastisch is voor je lichaam om dan adequaat te kunnen reageren en te reguleren. Dit geldt met name voor de elektrolytenbalans.

Elektrolyten spelen een belangrijke rol bij het jou in leven houden. Ze leveren de elektrische stroom die je spieren, met name je hart, op de juiste snelheid laten samentrekken.

Als er sprake is van een plotselinge daling van de inname van voedsel, is er ook een plotselinge afname van de elektrolyten waaraan je lichaam gewend is, met name kalium en magnesium. Als je lichaam het tekort niet kan reguleren, kan dit leiden tot een verminderde hart- en bloedvaten (cardiovasculaire) functie en onregelmatigheden zoals hartritmestoornissen.

Net zoals bij de elektrolytenbalans moet ook de hoeveelheid natrium in je lichaam worden gereguleerd om je bloeddruk op het juiste niveau te houden. Bij een te hoge bloeddruk verhoog je het risico op hart-en vaatziekten en vermindering van de nierfunctie en bij een te lage bloeddruk voel je je verzwakt, omdat zuurstof niet snel genoeg naar je cellen komt.

Dus terwijl er natrium-arme diëten bestaan, die voor sommigen nodig zijn, is het niet goed om te weinig natrium binnen te krijgen.

Tijdens een crashdieet kan het natrium-niveau in je lichaam te laag worden, waardoor je je moe, licht in je hoofd voelt en zelfs kunt flauwvallen.

Het derde risico van snel afvallen: tekorten van andere vitaminen en mineralen

Bijvoorbeeld, te weinig ijzer kan bloedarmoede veroorzaken. Niet genoeg calcium en vitamine D kunnen leiden tot osteoporose.

Broos haar en nagels, doffe huid, verminderde weerstand, zijn allemaal het gevolg van ondervoeding.

We spreken over ondervoeding als er sprake is van een tekort aan energie, eiwit en voedingsstoffen. Eten is niet alleen lekker en gezellig, maar vooral om te overleven.

En niet te vergeten: snel afvallen vertraagt je stofwisseling (metabolisme)

Bij een te lage calorie-inname gaat je lichaam in de hongermodus om energie te besparen en vertraagt je stofwisseling. Je verliest ook spieren omdat je lichaam het eiwit niet nodig heeft.

Spieren maken je niet alleen sterk en strak, maar stimuleren ook je stofwisseling. Wanneer je spieren verliest, vertraagt je stofwisseling dus nog meer, waardoor het nog moeilijker wordt om gewicht te verliezen.

Hoewel er zeker situaties zijn waarbij snel afvallen nodig is, moeten deze situaties nauwlettend onder de controle van een arts en een diëtist plaatsvinden om ervoor te zorgen dat het veilig gebeurt.

Alleen wanneer het echt nodig is, zou snel afvallen nooit de manier moeten zijn om gewicht te verliezen. In plaats daarvan zou het eten van de juiste voedingsmiddelen deel moeten uitmaken van een gezond, evenwichtig en succesvol gewichtsverliesplan.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “Welk risico’s kleven aan snel afvallen?

Plaats een reactie


*