Gratis e-book 'Eerste Hulp Bij Snaaien'
Vraag hier aan

Page content

article content

Zo weet je of je je ideale gewicht hebt bereikt

Voordat ik begin, wil ik iets duidelijk maken. Met je ideale lichaamsgewicht bedoel ik niet mager of je kledingmaat die je had op de middelbare school. In plaats daarvan gaat het om gezond zijn en risico’s voor gezondheidsproblemen tot een minimum terugbrengen. Vooral als bepaalde gezondheidsproblemen in je familie voorkomen, zoals suikerziekte (diabetes), hoge bloeddruk, hartziekten, auto-immuun ziekten, enzovoort.

Vervolgens is het belangrijk om te beseffen dat je op elke leeftijd en met elke kledingmaat gezond kan zijn.

Door je lichaam te meten achterhaal je jouw ideale gewicht, zowel op mentaal als lichamelijk niveau. Het Voedingscentrum adviseert om je gewicht met betrekking tot gezondheidsrisico’s te beoordelen. Het is dus belangrijk om een schatting te krijgen van het percentage van je lichaamsvet (vetmassa), de omtrek van je middel en wat je risicofactoren kunnen zijn voor ziekte. Ga als volgt te werk:

#1 Jouw ideale gewicht volgens de BMI

De BMI (Body Mass Index) is een maat voor lichaamsvet. Het is op basis van je lengte en gewicht, en is een waarde die een relatief risico voor gezondheidsproblemen* aangeeft als het afwijkt van ‘normaal’.

*Deze gezondheidsproblemen omvatten obesitasgerelateerde problemen, zoals hoge bloeddruk, beroerte, hartziekten, diabetes en hoog cholesterol, om maar een paar te noemen.

De BMI:

  • Ondergewicht = <18,5
  • Normaal gewicht = 18,5 tot 24,9
  • Overgewicht = 25 tot 29,9
  • Obesitas = BMI van 30 of hoger

Als je je BMI wilt berekenen, kun je deze tool gebruiken die door het Voedingscentrum wordt aangeboden.

Geen onderscheid tussen vetmassa en spiermassa

Een probleem bij deze meting is dat je geen onderscheid kan maken tussen je vetmassa en spiermassa.

Bijvoorbeeld een fanatieke amateur-krachttrainer, die 3 keer per week in de sportschool flink aan de slag gaat, zal stijging van de hoeveelheid spiermassa krijgen. Het gewicht wordt hoger en de BMI stijgt, hoewel er weinig lichaamsvet is.

Waar word het vet opgeslagen?

Een ander probleem met de BMI is dat het geen rekening houdt met waar je je vet, zoals taille of heupen opslaat. Meer gewicht in je middel geeft een verhoogd gezondheidsrisico, waaronder diabetes, hartziekten en andere stofwisselingsgerelateerde (metabolische) aandoeningen.

Om deze twee redenen geeft de BMI berekening geen absoluut getal voor je ideale gewicht. Andere maatregelen zijn nodig om een beter beeld te krijgen, zoals het berekenen van je middelomrek.

#2 Jouw ideale gewicht volgens de middelomtrek

Zoals ik net zei, heb je een verhoogd gezondheidsrisico met meer vet in je buik dan het vasthouden van vet op je heupen.

De middelomtrek is een goede manier om te bepalen hoeveel gewicht je in je buik opslaat en het is best simpel om te meten.

Gewoon een meetlint om je middel, net boven je heupbeen, nadat je hebt uitgeademd en meet dan de omtrek van je heupen.

middelomtrek

Maak gebruik van je ‘voel je goed’ indicatoren

Uiteindelijk gaat het erom dat jij je goed in je lichaam voelt. Je wilt zelfvertrouwen hebben en voldoende energie die je nodig hebt om volledig van je leven te kunnen genieten.

Het is daarom belangrijk om je af te stemmen op
hoe je je voelt dan op wat de weegschaal aangeeft!

Je uiterlijke lichaam weerspiegelt wat er vanbinnen gebeurt, en hoe goed – of niet – je voor jezelf zorgt.

Als je je lichaam op de volgende manieren verzorgt, zullen je hormonen in balans zijn, wat betekent dat in ieder geval het hormoon cortisol geen negatieve  invloed heeft op je gewicht. En de hormonen leptine en ghreline – die je eetlust regelen, zijn stabiel.

  • Energiek wakker worden door voldoende slaap.
  • Minimaal vier keer per week lichamelijk actief.
  • Geen tot weinig eetbuien.
  • Je goed voelen in je kleding.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “Zo weet je of je je ideale gewicht hebt bereikt

Plaats een reactie


*